از چند نفر که دور و برتان هستند بپرسيد «ديجيتال مارکتينگ چيست؟» يا «به چه کسي ديجيتال مارکتر ميگويند؟» شرط ميبندم جوابهاي جالبي ميشنويد! بعضيها سعي ميکنند يک تعريف مندرآوردي تحويلتان بدهند و عدهاي ديگري ممکن است بگويند: «منو چه به ديجيتال مارکتينگ!»
با اينکه بيشتر مردم اطلاعات دقيقي راجع به اين موضوع ندارند، اما هم? ما سالهاست که با ابزارهاي ديجيتال مارکتينگ سروکار داريم. منظورم همين تلفنهاي همراه و کامپيوتر است.
به لطف اين ابزارها، ديگر به اجناس موجود در مغاز? محلهمان (يا حتي کشورمان) محدود نيستم! الان با چند کليک ميتوانيم هر چيزي را سفارش دهيم. از خريد لباس و غذا گرفته تا رزرو هتل و دهها چيز ديگر. در واقع ابزارهاي ديجيتال باعث تغيير عادات خريد در مشتريان شدند.
مثلاً اگر شما الان قصد خريد يک تلفن همراه را داشته باشيد، حتماً قبل از خريد، چند مقاله را در مورد عملکرد و جزئيات سختافزاري آن مطالعه ميکنيد و با بررسي ساير گزينههاي مشابه، يک گوشي خريداري ميکنيد. به فراخور اين تغيير، کسبوکارها هم بايد در روشهاي بازاريابي خود تغيير ايجاد کنند. چه تغييري؟ واضح است! شما هم بايد با حضور در اينترنت، رسان? مخصوص به خود را راه اندازي کنيد.
بيل گيتس
نظر آقاي بيل گيتس (بنيانگذار مايکروسافت) در اين باره جالب توجه است.
اگر کسبوکار شما در اينترنت حضور ندارد،
پس به زودي از بازار حذف خواهيد شد!
اين مقاله يک راهنماي جامع ديجيتال مارکتينگ است که در آن همه چيز را از پايه توضيح دادهايم و خواندش را به دو دسته از افراد به شدت توصيه ميکنيم:
صاحبان کسبوکار: مديراني که ديجيتال مارکتينگ را براي افزايش فروش در کسبوکار خود ميخواهند.
علاقمندان به ديجيتال مارکتينگ: افرادي که به دنبال يک شغل جذاب و پردرآمد هستند.
فرقي ندارد که جزء کدام دسته باشيد، در هر صورت بايد با مفاهيم و اصول مطرح شده در اين مقاله آشنا شويد. پس به دنياي بازاريابي ديجيتال خوش آمديد!
ببينيم که ديجيتال مارکتينگ چيستبه صورت کلي، هر کاري که شما در آن از ابزارهاي ديجيتال (مثل ايميل، سايت، پيامک و.) براي تبليغات، فروش، نظرسنجي يا معرفي محصولات يا خدماتتان استفاده کنيد، نوعي بازاريابي ديجيتال است. اما اگر بخواهم يک تعريف کلي براي آن ارائه دهم، بايد بگويم:
ديجيتال مارکتينگ يعني استفاده از ابزارهاي ديجيتال براي بازاريابي محصولات يا خدمات.
خب اين شد يک تعريف خودماني. حالا برگرديم سر بحث خريد! اگر از شما بپرسم که تفاوت خريدهاي امروزي با خريدهاي مثلاً 10 سال پيش چه فرقي دارند، چه جوابي ميدهيد؟ لطفاً کمي به اين سوال فکر کنيد. تفاوت اساسي در نحو? تصميم گيري مشتريان ايجاد شده است، همانطور که گفتيم، امروزه مشتريان قبل از خريد، به دنبال اطلاعات هستند.
در دنياي بازاريابي ديجيتال، مشتريان به دنبال اطلاعات هستنددر گذشته رقابت در بازار خيلي کمتر از امروز بود. يک محصول نهايتاً توسط شرکتهاي محدودي توليد ميشد. اين موضوع در مورد خدمات هم صدق ميکرد. به همين دليل مشتريان گزينههاي زيادي نداشتند و از سر ناچاري از آنها خريد ميکردند. (البته هنوز اين موضوع در مورد صنعت خودروسازي ايران صدق ميکند!)
ولي الان ممکن است يک نوع محصول يا خدمات را 10 مجموعه به صورت همزمان ارائه بدهند! براي همين مشتريان خيلي بيشتر از قبل در مورد خريد خود تحقيق ميکنند. سپس اطلاعات به دست آورده را از چند جهت مقايسه ميکنند، مثلاً: کدام محصول ارزانتر است؟ خدمات پس از فروش کدام شرکت بهتر است؟ يا حتي وبسايت کدام شرکت جذاب و کاربرديتر است! (بله اين مورد هم تاثير زيادي در فروش دارد!) دقيقاً همينجاست که نقش ديجيتال مارکتينگ پررنگ ميشود!
ديجيتال مارکتينگ به شما کمک ميکند تا با ايجاد رسانههاي تخصصي در حوزه کاري خود، به رهبر فکري بازار تبديل شده و از اين طريق نظر و اعتماد مشتريان را جلب کنيد.
البته اينترنت و فضاي مجازي تنها منابع دريافت اطلاعات نيستند، ولي قطعاً جزء مهمترين و در دسترسترين منابع هستند. حالا براي اينکه اين فضا را بهتر بشناسيم، بايد با عناصر بازاريابي ديجيتال آشنا شويم.
نحوه کار ديجيتال مارکتينگدنياي ديجيتال مارکتينگ واقعاً گسترده است. قدم اول براي ورود به اين دنيا، شناخت تکنيکها و ابزارهاي آن است. در اين بخش تمامي عناصر اساسي ديجيتال مارکتينگ را به صورت مختصر و مفيد توضيح ميدهيم.
اهميت وبسايت در بازاريابي ديجيتال وبسايت اصليترين پايگاه مشتريان شماست! به احتمال خيلي زياد اولين برخورد مشتريان با کسبوکار شما در وبسايت اتفاق ميافتد. ديگر نميتوانيد مثل کسبوکارهاي سنتي با استخدام يک فروشنده چرب زبان مشتريان را جذب کنيد! پس بايد کاري کنيد که مشتري جذب خودِ وبسايت شود.
شايد بگوييد نيازي به سايت ندارم، با يک پيچ اينستاگرامي زيبا هم ميتوانم محصولاتم را بفروشم. در جواب بايد بگويم، بله! حتماً بايد اين کار انجام دهيد! اما اگر فردا اين پيچ به هر دليلي از دسترس خارج شد، مشتريان ديگر چگونه ميتوانند شما را پيدا کنند؟
لطفاً همه تخم مرغهاي خود را در يک سبد نچينيد! شما نياز به يک پايگاه مرکزي براي مشتريان خود داريد، به همين دليل يک استراتژي ديجيتال مارکتينگ موفق با ساخت يک وبسايت جذاب و کاربردي آغاز ميشود!
ظاهر زيبا و چيدمان اصولي مطالب تاثير زيادي در فروش شما خواهد داشت. البته يادتان باشد زيبايي در سادگي است. منظور من اين نيست که هيچ رنگ و لعابي به سايتتان ندهيد. بلکه بايد تا حد امکان از شلوغ کردن صفحات سايت خودداري کنيد.
شرکت Adobe که معرف حضورتان هست؟ سازنده نرم افزارهاي گرافيکي مثل فتوشاپ، پريمير و. . اين شرکت در تحقيقات خود اعلام کرد:
اگر رابط کاربري سايت شما زيبا نباشد، 38 درصد کاربران بدون توجه به محتواي سايت از آن خارج ميشوند!
منظور از رابط کاربري يا به اصطلاح UI همان ظاهر سايت شماست. البته زيبايي رابط کاربري تنها معيار مهم نيست! اگر تنها روي ظاهر سايت تمرکز کنيد، ممکن است از توجه به مسائل مهم ديگر مثل تجرب? کاربري غافل شويد. نميدانم چيزي از تجربه کاربري به گوشتان خورده يا نه؟ در زبان انگليسي به آن User Experience يا به اختصار (UX) ميگويند. اگر خودماني بخواهم بگويم، تجربه کاربري در حقيقت همان حسي است که کاربر در حين کار کردن با وبسايت شما دارد.
مثلاً اگر وبسايت شما خيلي کند باشد يا پيدا کردن يک گزين? مهم براي کاربر سخت باشد، قطعاً خاطر? بدي از شما در ذهنش باقي خواهد ماند. اما اگر به زيبايي همه چيز در جاي خودش قرار داشته باشد، قطعاً زمان بيشتري را در سايت شما ميگذراند. به طور کلي هر چه بتوانيد زمان ماندگاري کاربران را در وبسايت خود افزايش دهيد، احتمال خريد آنها بيشتر خواهد شد.
مورد ديگري که بايد در اينجا اشاره کنم، مسئله واکنش گرايي يا همان ريسپانسيو بودن (Responsive) سايت شماست. امروزه بيشتر کاربران به جاي کامپيوترهاي روميزي از تلفن همراه خود براي وبگردي استفاده ميکنند. نسبت تصوير و اندازه انداز? نمايشگر موبايلها با هم متفاوت است.
اگر وبسايت شما به صورت ريسپانسيو طراحي شده باشد، خيلي سريع خودش را با انداز? صفح? کاربر وفق ميدهد تا مطالب شما به صورت درست نمايش داده شوند؛ ولي در غير اينصورت بهم ريخته شدن ظاهر سايت باعث فرار کاربران خواهد شد.
منبع:نوين
درباره این سایت